YAMAHA R1 '07 TURBO

logo 0300  τεύχος Νο 180, ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2008

Κείμενο: Θεόδωρος Δεδεβέσης Φωτογραφίες: Βασίλης Κωστάκος
Όσο πιο δύσκολη η πρόκληση, τόσο πιο γλυκιά η χαρά της επιτυχίας. Το πρώτο R1 '07 Turbo στον κόσμο είναι γεγονός και μάλιστα «δικό μας». Το ελληνικό δαιμόνιο βάζει τα γυαλιά στους ξένους βελτιωτές και στέλνει 240 ατίθασα άλογα στον πίσω τροχό του μαύρου R1.

Ο Οίκος της Δύναμης (Power House) είναι γνωστός για τις υψηλού επιπέδου βελτιώσεις μοτοσικλετών. Τη χρονιά που μας πέρασε, η Yamaha παρουσίασε ένα καινούργιο R1 και το Power House0300_r1_turbo_3.jpg 0300 r1 turbo 1θέλησε να δοκιμάσει αυτό που κανείς άλλος δεν έχει καταφέρει μέχρι σήμερα. Οι ξένοι βελτιωτές μοτοσικλετών προσπαθούσαν μάταια να τουρμπίσουν το 1000άρι τετρακύλινδρο και τα σπασμένα τους μοτέρ έμοιαζαν με ξεκοιλιασμένα ζώα. Και ενώ οι περισσότεροι θα δείλιαζαν μπροστά σε μια τέτοια πρόκληση, ο Νίκος έβαλε κάτω χαρτιά και μολύβια, για να αποδείξει για μια ακόμα φορά ότι το ελληνικό δαιμόνιο μπορεί να αντεπεξέλθει με επιτυχία σε δύσκολα εγχειρήματα.

ΤΟ ΜΑΥΡΟ R1 ανέβηκε τη ράμπα και δέχθηκε τη φροντίδα των μηχανικών που έσπευσαν να το βελτιώσουν περιφερειακά. Το «μαμά» αμορτισέρ έδωσε τη θέση του σε ένα ολόκληρο της Ohlins που έφερε μαζί του και ένα σταμπιλιζατέρ της ίδιας εταιρείας. Ένα σετ από μαύρα πανέμορφα και πανάλαφρα μαρσπιέ της Gilles, μια double bubble ζελατίνα για καλύτερη κάλυψη από τον αέρα και δύο εξατμίσεις της Akarapovic από ανθρακονήματα και το project R1 είχε ήδη αρχίσει να μοιάζει special. Η βρετανική Schwitzer είχε στον κατάλογό της μια τουρμπίνα για αυτοκίνητα που ταίριαζε με αυτό που ήθελε να φτιάξει ο Νίκος και την οποία είχε δοκιμάσει σε διάφορα turbo που είχε φτιάξει κατά καιρούς. Δοκιμασμένη και αξιόπιστη λοιπόν η τουρμπίνα των 2,45lb.ft/sec που έχει κεραμική επίστρωση και δουλεύει σαν να ήταν 3,5lb.ft/sec. Η φτερωτή της χρειάστηκε να μεταποιηθεί ελαφρώς ώστε να μπορεί να βγάζει τα καυσαέρια που είναι περισσότερα από αυτά για τα οποία είχε σχεδιαστεί αρχικά η τουρμπίνα. Δύσκολη υπόθεση ήταν η επιλογή της σωστής θέσης της τουρμπίνας που έπρεπε να μπορεί να επιστρέφει τα λάδια της στο κάρτερ με φυσική ροή.

Η σχέση συμπίεσης κατέβηκε στο 9,7:1, ενώ οι εκκεντροφόροι παρέμειναν στη στάνταρ θέση. Πάνω στα τέσσερα μαμίσια μπεκ του ψεκασμού τοποθετήθηκαν άλλα τέσσερα και έτσι η μοτοσικλέτα έχει πλέον οχτώ. Ένα Power Commander χειρίζεται τα τέσσερα πρώτα, όταν η μοτοσικλέτα δουλεύει σε ατμοσφαιρικές συνθήκες, ενώ μόλις ξεπεράσει το 1 bar τίθενται σε λειτουργία τα άλλα τέσσερα, συνδυαστικά με το Power Commander.

Το πρόβλημα της αυξημένης ζήτησης του κινητήρα για καύσιμα λύθηκε με μια εξωτερική τρόμπα βενζίνης 4bar και ρυθμιστή πίεσης βενζίνης στα 3bar (στάνταρ ρύθμιση 2,6bar). Μόλις κλείσεις το γκάζι ο αέρας από την τουρμπίνα εκτονώνεται μέσω μιας ρυθμιζόμενης βαλβίδας της Forget και έτσι ακούγεται το ψαρωτικό, χαρακτηριστικό «σκάσιμο». Το δύσκολο εγχείρημα έμοιαζε να είχε ολοκληρωθεί και η μοτοσικλέτα ήταν έτοιμη για την πρώτη δοκιμή πάνω στο δυναμόμετρο. Αρρύθμιστη σχεδόν, «έτρεξε» για πρώτη φορά πάνω στο δυναμόμετρο και «έβγαλε» 177hp. Με λίγο περαιτέρω ψάξιμο και δύο δυναμομετρήσεις αργότερα, η ιπποδύναμη του τουρμπάτου πλέον R1 έδειξε το εντυπωσιακό 239,9hp! Για να μπορέσει ο απλός συμπλέκτης του R1 να λειτουργήσει σωστά με τόσο αυξημένη ιπποδύναμη, η καμπάνα χρειάστηκε άλλα, πιο σκληρά ελατήρια και νέα, ενισχυμένη πλάτη. Γιατί κάτι τέτοια ήταν απαραίτητα? Σκεφτείτε απλά ότι το αγωνιστικό M1 του Valentino Rossi αποδίδει γύρω στα 240hp στον στρόφαλο, ενώ το συγκεκρμένο R1 γύρω στα 290hp!

ΤΟ ΔΟΥΛΕΜΑ ΤΟΥ ΚΙΝΗΤΗΡΑ δεν έχει αλλάξει, ούτε έχει αλλοιωθεί η εμφάνισή της. Η μοτοσικλέτα παραμένει R1, η απόδοσή της όμως είναι κυριολεκτικά εκρηκτική. Στον μισό χρόνο (σε σχέση με το Stock μοντέλο) καταφέρνει να αποδώσει 75 άλογα παραπάνω, ενώ ταυτόχρονα έχει και διάρκεια. Μπορεί εμφανισιακά να μην του φαίνεται, αλλά αν ανοίξεις το γκάζι θα βιώσεις μια εμπειρία όμοια με εκείνη ενός πιλότου σε μαχητικό αεροσκάφος την ώρα της απογείωσης. Το πείραμα πέτυχε και το πρώτο R1 ’07 turbo είναι γεγονός. Το Power House τα κατάφερε για μια ακόμα φορά. USA eat our dust!

yamaha r1 proklisi 01

MotoGp newsbadge

Copyright by Power House Engineering 2011. All rights reserved.