Power House >> XT 660X TURBO Άσπρος Σίφουνας

logo 0300  τεύχος Νο 192, ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2008

Κείμενο: Θεόδωρος Δεδεβέσης Φωτογραφίες: Βασίλης Κωστάκος
Κάτι σε προσπέρασε χωρίς να προλάβεις να το δεις. Ένα λευκό supermotard που φτερνίστηκε ύποπτα. Λες και ήταν… θεέ και κύριε. Λες και ήταν Turbo!

Η μυθική αίσθηση επιτάχυνσης που παραπέμπει σε αεροπορικές επιδόσεις, είναι ο πόθος κάθε ανήσυχου αναβάτη. Η προσθήκη turbo σε έναν κινητήρα μπορεί να εξάγει εκτυφλωτική απόδοση. Αποτελεί την προσφιλή μέθοδο και ειδικότητα του Power House (www.power-house.gr), συνεργείο-εργαστήριο βελτιώσεων στη Δάφνη, που ξεκίνησε ο Νίκος Μαυρομμάτης με τον Ηλία Ατσάρο το 1990 και δηλώνει πως τέτοιες επιδόσεις είναι γεγονός. Επικαλείται τα σχόλια των ικανοποιημένων πελατών του, Ελλήνων και αλλοδαπών. Από το 1994 το συνεργείο συνεργάζεται με το δίκτυο της Yamaha σαν εξουσιοδοτημένο service, το μεράκι όμως παραμένει. Εκτός από τα αναμενόμενα υπερτροφοδοτούμενα R1 και XJR 1300, είδαμε και TDM 900 καθώς και XTZ 660, μάρτυρες αφενός της στενής σχέσης με την Yamaha και αφετέρου των δυνατοτήτων της ομάδας του Power House, όπου όλα γίνονται… turbo. Οι επιτυχίες του οίκου στο πανελλήνιο πρωτάθλημα dragster (πολλές πρωτιές στην μεγάλη κατηγορία) και η ποιότητα των μετατροπών που συνοδεύονται από εγγύηση αξιοπιστίας το αποδεικνύουν.

xt turbo 660 01

Μα είναι δυνατόν; Πάει καλά ο κόσμος; Σύμφωνα με τους νόμους της Φυσικής κάτι τέτοιο δεν γίνεται. Ακούς εκεί μονοκύλινδρο Turbo! Φωτιά θα πέσει και θα μας κάψει. Και όμως. Ο Νίκος Μαυρομμάτης και το Power House τρελαίνονται για τέτοιου είδους προκλήσεις. Όσοι έχουν προσπαθήσει μέχρι σήμερα να φτιάξουν ένα μονοκύλινδρο Turbo έχουν αποτύχει. Άλλος παταγωδώς και άλλος πιο σιωπηλά. Η αντικειμενική δυσκολία σε ένα τέτοιο εγχείρημα είναι ότι υπάρχει ένας χρόνος νεκρός στην όλη φάση της λειτουργίας του κινητήρα. Αλλιώς είναι να μοιράζεται το έργο σε περισσότερους κυλίνδρους και αλλιώς να είναι μόνο ένας. Ο Δημήτρης Τσοχατζής του Power House έχει εδώ και τρία περίπου χρόνια ένα Yamaha XT660X με το οποίο είχε συμμετάσχει και στο Ενιαίο XT Cup που είχε προωθήσει η Μοτοδυναμική ΑΕΕ το 2005. Χωρίς να κυνηγάει καρό σημαίες τώρα πια το ΧΤ αποτελεί τον καθημερινό τρόπο μετακίνησης του Δημήτρη. Είναι δυνατόν όμως να φτιάχνεις καθημερινά τις πιο απίστευτες στις μοτοσικλέτες των άλλων και η προσωπική σου μοτοσικλέτα να είναι «μαμά»; Καιρό τώρα στο μυαλό του Δημήτρη τριγύριζαν περίεργες σκέψεις, ώσπου μια μέρα αποφάσισε να τις κάνει πράξεις. Το project XT Turbo άρχισε να σχεδιάζεται. Η πρόκληση ήταν πολύ μεγάλη για να την αρνηθεί το Power House. Αν κάποιος έφτιαχνε μια μέρα μια τέτοια κατασκευή, αυτός έπρεπε να είναι το Power House απλά και μόνο για λόγους κύρους.

 

Η ΠΡΩΤΗ ΑΠΟΠΕΙΡΑ ΠΑΝΩ ΣΤΟ ΧΤ έγινε χρησιμοποιώντας μια μικρή τουρμπίνα από Turbo Diesel κινητήρα, σε συνεργασία με ένα Power Commander, αλλά ενώ στην αρχή δούλεψε καλά, λίγες μέρες αργότερα ο κινητήρας έσπασε. Οι πρωτιές και οι πρωτοπορίες απαιτούν θυσίες και οι δρόμοι που οδηγούν σε αυτές τις «δύσβατες κορυφές» είναι στρωμένοι με αγκάθια και όχι με ροδοπέταλα. Αυτό το γνώριζαν στο Power House και έτσι όχι μόνο δεν πτοήθηκαν από το τσακισμένο πιστόνι, αλλά έκατσαν κάτω, μελέτησαν την κατασκευή και βρήκαν που υστερούσε. Το πρόβλημα ήταν ότι με την στάνταρ χαρτογράφηση του κινητήρα οι όγκοι των καυσαερίων ήταν μικροί. Έτσι έπρεπε να βρεθεί ένα ηλεκτρονικό σύστημα που να μπορούσε να αλλάξει αυτή την χαρτογράφηση. Το δύσκολο στις πρωτοποριακές κατασκευές είναι ότι αφού κανείς δεν έχει ξανακάνει κάτι ανάλογο, έτοιμες λύσεις δεν υπάρχουν πουθενά και για καθετί απαιτείται πολύ ψάξιμο. Μερικές εβδομάδες αργότερα, η έρευνα απέδωσε καρπούς και βρέθηκε στην Τσεχία μια ηλεκτρονική που θα έδινε την δυνατότητα επαναχαρτογράφησης. Έτσι, το πολύτιμο gadget αντικατέστησε την εργοστασιακή ηλεκτρονική.

 xt turbo 660 02

ΕΝ ΤΩ ΜΕΤΑΞΥ, ΣΤΟ ΧΤ είχαν γίνει ακόμα μερικές αλλαγές και το σύστημα του Turbo κατασκευάστηκε από την αρχή με καινούργια και μεγαλύτερη τουρμπίνα, αυτή τη φορά από τη Mitsubishi. Χειροποίητες σωληνώσεις από και προς την τουρμπίνα, ψυγείο intercooler μπροστά από το στάνταρ, αλουμινένιο plenum αντί για φιλτροκούτι, δύο σκάστρες, δεύτερο μπεκ που λειτουργεί επικουρικά με το «παλιό», η σχέση της συμπίεσης χαμήλωσε λίγο, ενώ η κεφαλή του κυλίνδρου εξελίχθηκε ροϊκά. Η καινούργια ηλεκτρονική φαινόταν θα έλυνε το πρόβλημα εύκολα, αλλά τα πράγματα δεν ήταν τόσο ρόδινα. Αρχικά τα παιδιά του Power House υπέθεσαν ότι η ηλεκτρονική θα είχε μέσα της «φορτωμένες» τις στάνταρ ρυθμίσεις (όπως συμβαίνει συνήθως) και από εκεί και έπειτα θα «έπαιζαν» όπως ήθελαν αυτοί, αλλά προς μεγάλη τους έκπληξη η πλακέτα ήταν εντελώς άδεια! Εδώ λοιπόν σπαταλήθηκαν πάρα πολλές ημέρες. Όλη η χαρτογράφηση έπρεπε να ετοιμαστεί από την αρχή και μιας και καμία εταιρεία δεν αποκαλύπτει πως έχει ρυθμισμένα τα ηλεκτρονικά της συστήματα μπορείτε να φανταστείτε ότι η όλη διαδικασία έγινε από το μηδέν, με δεδομένα μηδέν. Αφού γλύτωσαν το εγκεφαλικό (αλλά όχι τον πονοκέφαλο) κατάφεραν λίγες μέρες αργότερα να σετάρουν την ηλεκτρονική πλακέτα και το ΧΤ ήταν έτοιμο για δοκιμή. Με πίεση στο 1.1 bar το μονοκύλινδρο τουρμπάκι απέδωσε σχεδόν 75hp εύκολα και γρήγορα. Η επόμενη κίνηση ήταν να μεταποιηθεί λιγάκι η καμπάνα του συμπλέκτη για να μπορεί να διαχειριστεί με ασφάλεια τα σχεδόν διπλάσια άλογα από ότι είχε αρχικά σχεδιαστεί να «δαμάζει». Οι πρώτες δοκιμές στο δρόμο έδειξαν ότι η μοτοσικλέτα χρειαζόταν ισχυρότερα φρένα για να μπορεί να σταματάει με ασφάλεια και έτσι τοποθετήθηκε μια μεγαλύτερη τρόμπα της Brembo και διπίστονη δαγκάνα της ίδιας εταιρείας μπροστά. Οι κλειστές εξατμίσεις της Termignoni «ανοίχτηκαν» για να απελευθερώνουν πιο ελεύθερα πλέον τα καυσαέρια, ενώ η τελική μετάδοση κρίθηκε «κοντή» και «μάκρυνε» για να μπορεί να «απλώνει» η μοτοσικλέτα. Σε κάθε άνοιγμα του γκαζιού το πίσω λάστιχο πραγματοποιεί γλυκά και ελεγχόμενα burnouts. Στο κλείσιμο του γκαζιού οι σκάστρες φτερνίζονται και οι σαστισμένοι μοτοσικλετιστές δεν πιστεύουν στα αυτιά τους. Εκεί που νομίζεις ότι το γκάζι τελείωσε, το ΧΤ συνεχίζει να στέλνει και άλλα μανιασμένα άλογα να σπρώξουν την μοτοσικλέτα. Και οι φλέβες του αναβάτη στον λαιμό χτυπούν τρελά. Έκρηξη δύναμης και έκρηξη αδρεναλίνης σε μονοκύλινδρο supermotard.

 Η ΜΟΤΟΣΙΚΛΕΤΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΚΑΝΟΝΙΚΟΤΑΤΑ και, παρά την τουρμπίνα, συνεχίζει να αποτελεί το καθημερινό μέσο μετακίνησης του Δημήτρη. Σήμερα, σχεδόν δύο χιλιάδες χιλιόμετρα μετά την ολοκλήρωση του project, συνεχίζει να δουλεύει άψογα πιστοποιώντας ότι το δύσκολο εγχείρημα πέτυχε. Το πρώτο μονοκύλινδρο turbo είναι πια γεγονός!

MotoGp newsbadge

Copyright by Power House Engineering 2011. All rights reserved.